22 Nov
22Nov

Er deres bedrift synlig på nett? Og hvordan vet du at dine kunder finner deg og ikke konkurrenten.

I følge en studie fra «Advanced Web Rankings» kommer nesten 95% av all søketrafikk på nett fra søkemotorenes førsteside-resultat. Det betyr at om din side ikke ligger på første siden når man søker etter din bedrift eller nøkkelord som beskriver deres tjenester er dere i prinsippet usynlige for folk flest. Den samme studien viser også at det er de 5 øverste lenkene som får så mye som 67% av alle klikk. Så jo høyere opp i resultatet din bedrift havner, jo mer sannsynlig er det at mennesker klikker inn på deres hjemmeside og ikke konkurrentenes.

Men hvordan havner man då på topp 5? 
Det er dette som kalles SEO: Search Engine Optimization eller Søkemotoroptimalisering på norsk.

Gjennom å optimalisere hjemmesiden og gjøre den så søkemotorvennlig som mulig øker man sannsynligheten for at siden blir favorisert av søkemotorer som Google og Bing med flere, ut ifra deres algoritmer. Alle søkemotorer har roboter som skanner nettet og katalogiserer innholdet og prøver å forstå hva alle de ulike hjemmesidene inneholder. Gjennom å «mate» disse robotene med riktig produsert innhold gjør det at du har kontroll på hvordan hjemmesiden din presenteres i søkeresultatene og øker muligheten for å havne øverst i resultatene. På denne måten forer man robotene med nøkkelord og setninger som beskriver deres bedrift og tjenester slik at deres side dukker opp når mennesker søker på disse og lignende fraser.

Deretter følger man trafikken på siden og kan fort se statistikk over hvordan trafikken forandrer seg, hvilke nøkkelord som genererer flest klikk og få uvurderlig kjennskap til hvordan kunder finner frem til siden og hvordan de beveger seg vel inne på deres sider.

Økt trafikk = Økt salg!
Jeg har lang og grundig erfaring med å optimalisere hjemmesider for å synes best mulig i søkemotorenes resultat. En minst like viktig ting å optimalisere som selve hjemmesiden er også bildene på sidene deres; av produkter og lignende slik at de blir synlig i bildesøket. Jeg har de seneste årene jobbet mye i Google Analytics og Google AdWords samt i sosiale medier med å sette sammen annonser og identifisere nøkkelord. Dette kan spare din bedrift for store summer som ellers blir brukt på klikk som er irrelevante for deres bedrift. Jeg bistår og veileder dere fra A-Å og utformer innehold og annonser for sosiale medier så som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter etc.

Mine siste oppdrag er blant annet disse hjemmesider: Hugna.se, Første-Reis.no samt Butiksartiklar.se hvor jeg bygget sidene fra grunn og gjennomgått all nøkkelinformasjon og finjustert denne slik at sidene har blitt «Google-vennlige».

Jeg hjelper gjerne deres bedrift til å komme høyere opp i søkeresultatene!

Ta kontakt for en uforpliktende konsultasjon! Og husk at dette er en investering i deres bedrift som kommer til å øke trafikken til deres hjemmesider – og med økt eksponering kommer økt salg.

Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.